
ТЕРРОРИЗМ ВА ЭКСТРЕМИЗМ ХАТАРИ САРТОСАРИИ ҶОМЕАИ ҶАҲОНӢ
2024-12-12 10:07:25
Ҷумҳурии мо
дар заминаи бадастоварии Истиқлоли давлатӣ ва барқарорсозии Ваҳдати миллӣ
мушкилиҳои зиёд ва манфури сиёсиву иқтисодӣ, иҷтимоиву фарҳангиро пушти сар
намуд, ки хисороти зиёди пулию молиро ба бор оварданд. З-ин рӯ кишвари мо барои
таҳкими пояҳои Истиқлолияти давлатӣ, пойдории Ваҳдати миллӣ ва таъмини суботи
комил барои пешгирӣ, аз байн бурдан ва несту нобуд кардани омилҳои манфии
сиёсии ҷомеаи имрӯза, махсусан терроризму экстремизм зарурат дорад.
Асосгузори сулҳу ваҳдати миллӣ-Пешвои миллат, Президенти
Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон дар ҳар як Паёми солонаи хеш ба
Маҷлиси Олии Ҷумҳурии Тоҷикистон оид ба ҷамъбасти масъалаҳои муҳими сол ва
дурнамои соли минбаъда суханронӣ менамоянд, ки дар оғози ҳар Паём пеш аз
баррасии вазъи соҳаҳои ҳаёти ҷомеа, вазъи мавҷудаи байналмилалӣ ба таври
мухтасар баён мегардад.
Дар ҷаҳони муосир равандҳо ва зуҳуроте мавҷуданд, ки на танҳо
ба як кишвар ва ё як минтақа, балки ба тамоми кишварҳои ҷаҳон ва дар маҷмӯъ ба
кулли мардумони сайёра таҳдид мекунанд. Яке аз чунин зуҳуроти номатлуб, ки
хатари минтақавию байналмилалиро ба бор оварда, дар ҳама минтақаҳои олам
тамоюли паҳншавиро дорад, терроризм ва экстремизм мебошад, ки боиси таваҷҷӯҳи
ҳаматарафаи созмону ташкилотҳои байналмилалӣ ва давлатҳои ҷаҳон гардидааст.
Ҳарчанд падидаҳои ҷойдошта мавҷуди ин аср нестанд, вале дар баробари асри нав
симои навро ба худ гирифта, моҳияти онҳо шакли муташаккилтару мураккаби
зоҳиршавиро пайдо кардааст. Имрӯз ва дар оянда низ терроризм ва экстремизм
ҳамчун хавфноктарин таҳдидҳо барои инсоният ва ҷомеаи умумибашарӣ боқӣ монда,
бо истифода аз технологияи муосир, ки босуръат рушд намуда истодааст, тарзу
усулҳои нави истифодабариро ба худ касб мекунад. Барои мисол, дар як даҳсолаи
охир садҳо ҳазор нафар мардуми осоишта қурбони амалҳои террористӣ ва
экстремистӣ гардида, ҳазорҳо нафари дигар маъюбу корношоям шуданд. Ҳалокати
ҳазорон мардуми осоиштаи сайёра, алалхусус қисми осебпазири ҷомеа занону
кӯдакон аз ин хатари марговар гувоҳи он аст, ки ин амалу кирдори ваҳшиёна ба
касеву чизе раҳм надорад ва ҳамчун василаи амалӣ сохтани ҳадафу мақсадҳои нопок
аз ҷониби як тӯдаи аз фарҳангу маърифат дур, бехирад ва ҷоҳилу нотавонбин
истифода мегардад.
Экстремизм аз вожаи фаронсавии «ехtrеmismе» ва лотинии «eхtrеmus» гирифта шуда, маънои луғавиаш ифротгароӣ,
тундравӣ, фикру андешаҳо ва амалҳои тундравона, аз ҳад гузаштан, аз андоза
гузаштанро дорад. Экстремист шахсест, ки дар фаъолияти худ ҷонибдори амалҳои
якравию тундравӣ аст. Ин амалу зуҳурот метавонад, дар тамоми соҳаҳои фаъолияти
инсон – дар дин, сиёсат, идеология, илм ва ҳатто дар варзиш низ ба миён ояд.
Терроризм худ падидаи номатлуби ҷомеаи навин буда, фаҳмиши он
дар содир кардани ҷиноятҳои вазнин, аз қабили қатлу куштори инсон, ба гаравгон
гирифтани одамон, тарконидани иншоотҳои гуногуни истеҳсолӣ ва маишиву фароғатӣ,
рабудани воситаҳои гуногуни нақлиётӣ ва амсоли инҳо дониста мешавад. Экстремизм
бошад, хислати ҷӯдоихоҳӣ, ифротгароӣ ва иғвоангезиро доро буда, бо терроризм
алоқаи ногусастанӣ дорад. Бо тарзи дигар, мақсад ва оқибати экстремизм ин
терроризм аст. Вале дар умум чунин баҳогузорӣ мебояд намуд, ки ҳарду ба истилоҳ
комилан хатари калони парокандагиву бесарусомониро доро буда, оқибати басо
нанговар доранд.
То имрӯз аз ҷониби донишмандони соҳаҳои мухталифи илмӣ як қатор
сабабҳо ва омилҳои таъсирпазири пайдоиш ва зуҳури ин падидаҳои номатлуб
(терроризм ва экстремизм) дар кишварҳои ҷаҳон мавриди таҳқиқ ва омӯзиш қарор
гирифта истодааст. Қисме аз олимон пайдоиш ва нузули чунин амалҳои манфии
ҷомеаи ҷаҳониро, пеш аз ҳама ба ҷанбаҳои иҷтимоии фаъолияти аҳолӣ дар кишварҳо
вобаста медонанд. Қисми дигар бошад, зуҳури чунин падидаҳоро ба ихтилофоти
сиёсии байнидавлатӣ алоқаманд мешуморанд.
Дар ҷомеаи имрӯзаи Тоҷикистон ва дар замири ҳар як шахси ба ин
гурӯҳҳо ва ҳаракатҳо пайвастшаванда ақидаи гурӯҳи аввали олимони ҷомеашинос
мувофиқ меояд, чунки маҳз ҷанбаҳои иҷтимоӣ дар зиндагӣ ва сатҳи нопурраи
тафаккури маънавӣ ба ин роҳ шахсро водор месозад.
Чуноне ки сарвари давлат, Пешвои миллат
муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон аз сатҳи баланди созмонҳои бонуфузи байналмилалӣ
пайваста иброз медоранд, “терроризм ба ягон дин, мазҳаб ё миллат хос нест, яъне
террорист ватан, миллат ва дину мазҳаб надорад”, гувоҳӣ он аст, ки ин амалҳои
номатлуб рабте ба ягон дин ва аҳкоми он надоранд.
Аз ин рӯ, ҳар як фарди соҳибшуур ва бомаърифати ҷомеа, махсусан
ҷавононро, ки қисми асосии ҷамъиятро ташкил медиҳанд месазад ба ин афкори
барғалати чеҳраҳои сиёсии ноаён фирефта нашаванд, дар ҷустуҷӯи омӯзиш, аз
барнамоӣ ва ғанигардонии маърифати ахлоқӣ, ҳуқуқӣ ва сиёсии хеш бошанд, то дар
таҳкими суботи комили сиёсии Тоҷикистони азиз поягузор бошанд. Чунки суботу
амнияти Тоҷикистон, устувории ҷойгоҳи Тоҷикистон дар сатҳи ҷаҳонӣ ва амнияту
осудагии марзҳои давлатии Ҷумҳурии Тоҷикистон барои ҳар яки мо арзиши муҳим ва
калидӣ дорад.
Ҷумҳурии Тоҷикистон дар радифи дигар кишварҳои ҷаҳон бо ин
зуҳуроти номатлуб мубориза бурда, талош менамояд, то ки аз пайомади ногувори ин
гуна амалҳо ҷилавгирӣ намояд. Вобаста ба ин ва баҳри тадбиқи сиёсати давлатӣ
дар ин самт, аз ҷониби Ҳукумати мамлакат як қатор санадҳои меъёрии ҳуқуқӣ ва
зерқонунӣ қабул ва мавриди амал қарор дода шудаанд, ки бо мақсади таъмини ҳифзи
амният, шаҳрвандони он ва дигар шахсони дар қаламрави он қарордошта, аз таҳдиди
терроризм ва экстремизм (ифротгароӣ), тадбиқи уҳдадориҳои байналмилалии Ҷумҳурии
Тоҷикистон дар соҳаи мубориза бар зидди терроризм ва экстремизм, танзими
ҳуқуқии муносибатҳои вобаста ба мубориза бар зидди терроризм ва экстремизм,
барҳам додани таҳдиди терроризм ва экстремизм (ифротгароӣ) дар қаламрави
кишвар, ошкор намудан, аз байн бурдан ва пешгирии сабаб ва шароитҳое, ки боиси
ба миён омадан ва паҳн шудани терроризм ва экстремизм (ифротгароӣ) мегарданд,
инчунин рафъи оқибатҳои ҷиноятҳои дорои хусусияти террористӣ ва
экстремистидошта, равона гардидаанд.
Ҳамин тариқ, дар баробари муқаррароти танзимкунандаи фаъолияти
давлатӣ ва баҳри амалинамоии онҳо дар самти мубориза бар зидди терроризм ва
экстремизм фаъолияти якҷояи қишрҳои гуногуни ҷомеа талаб карда мешавад. Яъне
имрӯз танҳо муборизаи дастаҷамъонаи мақомоти ҳифзи ҳуқуқ, мусоидати аҳолӣ бо
мақомот ва ҳушёрию зиракии мардум имкон медиҳад, ки пеши роҳи ин омилҳои манфӣ
гирифта шавад, то ки суботу оромӣ таъмин ва ҳар як фард дар ватани азизи хеш
Тоҷикистони соҳибистиқлол зиндагии ободу осоишта ба сар барад намуда
қонунгузорӣ мубориза мебарем.
Ба маврид қайд кардан зарур аст, ки ҷавонони
ҳозира аз ин падидаҳои номатлуб худро дур гирифта, барои ворид нашудан ба
гурӯҳҳои террористию ифротгароӣ, нангу номуси миллии худро баланд бардошта,
барои таъмини амнияти кишвар, пойдории ваҳдати миллӣ ва рушди босуботи
Тоҷикистони соҳибистиқлол кӯшиш хоҳанд кард. ҷавонони тоҷик, ки ишри ояндасоз
ва хазинаи тиллоии миллат мебошанд, ҳеҷ гоҳ фирефтаи гурӯҳҳои иртиҷоӣ ва
нооромкунандаи ҷомеа нахоанд шуд. Мардуми бонангу номуси мо
ифротгароҳо ва терроризмро дар ҳама намудаш маҳкум менамояд. Ҳар як фарди
худогоҳ ва ватандӯст бояд дар ҳифзи нигоҳдории якпорчагии ватан, ягонагии
ҷурофӣ ва сиёсии кишвар, дифои сулҳу оромӣ, истиқлолу ваҳдати миллӣ
масъулиятшинос бошанд. Моро лозим аст, то ин ки Ваҳдати миллиро пос дошта, ба
қадри ин неъмати бебаҳо ва муқаддас бирасем ва ҷавонони ватандӯсту
ватанпарварро тарбия намоем, ки дар оянда ин гавҳари ноёбро ҳифзу эҳтиёт
намоянд.
Мо бояд имрӯз шукрона аз он кунем, ки дар фазои сулҳу ороми
Тоҷикистони азизамон зиндагӣ дорем. Мо ҷавонони кишвар, насли ояндаи миллат,
пешбарандаи ҷомеаро зарур аст сулҳу субот, ваҳдату ягонагии кишварамонро
монанди гавҳараки чашм аз ҳама таҳдидҳо эҳтиёт намоем.
Замира ӮРУНОВА,
омўзгори кафедраи
педагогика ва психологияи
Коллеҷи омӯзгории шаҳри
Хуҷанд